NY FORMAND OG MEDLEM SØGES TIL SOCIAL INNOVATION – Iværksætteri giver værdi

NY FORMAND OG MEDLEM SØGES TIL SOCIAL INNOVATION – Iværksætteri giver værdi

Social Innovaiton er et program, hvor vi arbejder med iværksætteri i en spejderkontekst i både Danmark og udlandet. Programmet er tværkorpsligt og startet af Pigespejdernes Fællesråd.

Social Innovation er at handle på egne idéer sammen med andre. Programmet Social Innovation bygger på en af kerneværdier i spejderarbejdet – at tage ansvar over for den omverden, vi er en del af. I dag tilbyder Social Innovaiton et aktivitetshæfte, hjælp til grupper og kredse til at komme i gang med programmet samt et antal internationale træninger, hvor vi hjælper andre lande med at arbejde med social innovation.

Forløbet indbyder til at spejderen tager ansvar for egen udvikling ved at handle på egne idéer. Programmet består i dag af et forløb hvor deltagerne arbejder med social innovation gennem tydelig brug af spejdermetoden, hvor der er særligt fokus på learning by doing, samfundsliv samt medbestemmelse og ansvarlighed.

Du kan læse lidt mere om programmet samt finde aktivitetsmaterialet HER.

Teammedlem

Social Innovation drives af en gruppe frivillige på ca. 5 personer. Som medlem af udvalget arbejder du bla. med at:

  • Videreudvikle programmet
  • Planlægge og afholde nationale og internationale træninger af programmet
  • Hjælpe grupper og kredse med at starte forløb og bruge programmet
  • Sprede information om de ressourcer og materialer der findes til rådighed
  • Etc.

Teamet er ikke nødvendigvis udførende på alle opgaver selv men kan også rekruttere andre frivillige ad-hoc til forskellige opgaver så som træninger og arrangementer.

Formand

Formanden for Social Innovation er patruljeleder for resten af teamet og sikrer fremdrift i projektet, nationalt og internationalt, og drager omsorg for, at de trufne beslutninger bliver gennemført.

Som formand arbejder du bla. med:

  • Planlægge og styre teammøder
  • Overblik over budget og finansiering
  • Kontakt med internationale og nationale partnere og donorer
  • Kontaktperson til PFD
  • Ledelse af teamet for at sikre motivation og udvikling blandt teammedlemmerne
  • Sikre programmets fremtid, inklusive løbende udvikling
  • Tager del i teamets øvrige opgaver – se ovenfor

Formanden skal ikke klare alle opgaverne selv og kan med fordel uddelegere – men stadig have det samlede overblik over processen og fremgangen. Det er muligt, hvis ønskes, at have et delt lederskab mellem to personer.

Hvor meget arbejde laver vi?

Gruppen mødes i øjeblikket til planlægningsmøder ca. 3 gange pr år og holder skypemøder ca. en gang om måneden. Ud over det ses vi f.eks til de træninger vi afholder, til eventuelle rejser og internationale træninger samt når vi tager ud i grupper og hjælper dem i gang med deres forløb. Ind imellem møderne arbejder vi f.eks på at udarbejde aktivitetsmaterialer, opdatere hjemmesiden, diverse planlægning etc.

Hvad får DU ud af at være en del af Social Innovation – Iværksætteri Giver Værdi?

  • Blive en del af et engageret team
  • Hjælpe børn og unge til at realisere deres idéer til en bedre verden
  • Gøre en forskel og give et boost til grupper, kredse og internationale (spejder)organisationer
  • Mulighed for at forme og udvikle programmet efter dine egne interesser, idéer, passion og kompetencer
  • Være en del af et tværkorpsligt udvalg med internationalt udsyn og derved møde mange nye spændende mennesker
  • Personlig udvikling og mulighed for at udfordre dig selv med nye opgaver og situationer, du ikke har prøvet før
  • Planlægge og afholde masser af sjove aktiviteter og træninger der engagerer deltagerne

Det forventer vi af dig

Du er engagement og har gejst for at fortsætte det gode arbejde med Social Innovation og er nysgerrig på, hvad iværksætteri kan gøre for spejderne, og unge kvinder og piger, rundt om i verden. Du kan mestre engelsk skrift og tale på et godt niveau og er parat til at lægge tid og energi i at give flere spejdere og piger gode oplevelser igennem programmet.

Som formand er det en fordel hvis du har kendskab til WAGGGS, Pigespejdernes Fællesråd samt Iværksætteri Giver Værdi (eller relativt hurtigt kan sætte dig ind i det). Du må også gerne tidligere have prøvet at lede et team, udvalg, projekt eller have en god fornemmelse for hvad det indebær og kræver.

Hvem kan søge?

Alle kan søge (spejder/ikke spejder, kvinde/man/andet, gammel/ung….) hvis man ellers mener at man kan opfylde forventningerne oven. Vi glæder os til at høre fra dig!

Er du interesseret? Så send en kort beskrivelse af dig selv og lidt om hvorfor du kunne tænke dig at blive en del af teamet samt hvilken rolle du ser dig selv i. Ansøgning skal sendes til: kontaktIGV@gmail.com

Hvis du har spørgsmål er du velkomen at kontakte nuværende formand for Social Innovaiton: Ida Krogh Sjöholm på ida.sjoholm@gmail.com
OBS. Ansøgningen skal være modtaget senest d. 17. november.

Comments are closed.